شاید در ذهن خیلی از ما این سوال گاهی شکل بگیره : برای چی باید نماز بخونیم؟ خدا چه احتیاجی به نماز خوندن ما داره ؟

فلسفه ی نماز خوندن زیاد ِ...که از بین همه ی اونها من میخوام به مقوله ی شکر گذاری اشاره کنم ! البته برای درک عظمت نماز باید تمام حکمتهای وجوب اون رو با هم دید و سنجید ، اما خب در این پست فقط میخوام به مساله ی شکر گذاری اشاره کنم!

وقتی کسی کاری برای ما انجام میده ، هدیه ای به ما میده ، اولین کاری که انجام میدیم در قبال محبتش ، چی هست؟

تشکر میکنیم ...

حالا خدا رو در نظر بگیریم که برای ما چه کارهایی انجام داده...شما وقتی مشغول خوندن نوشته های من هستید ، یک چشم سالم برای دیدن دارید...قلب شما به طور منظم کار میکنه، نفس میکشید و میخونید و...خب ! چه کسی این نعمت ها رو بی منت بر ما بخشیده ؟ ممکنه در همین لحظه ای که من اینجا نشستم کسانی باشن که بصورت طبیعی نتونن نفس بکشن و به کمک دستگاها و مصنوعا " تنفس میکنن...سعدی چی میگه ؟

منت خدای را عز و جل ، که طاعتش موجب قربتست و به شکر اندرش مزید نعمت...هر نفسی که فرو می رود ، ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات...پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب

از دست و زبان که بر آید ...کز عهده ی شکرش به در آید؟!

خب !خدا این همه نعمت به ما بخشید و در مقابل از ما خواسته که به شکرانه ی این نعمت ها ، نماز بخونیم...

إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (1)  فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَر(2)

به خاطر شکرانه عطایای ما برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن.«کوثر ، 1 و 2»

نماز با سوره ی حمد شروع میشه و سوره ی حمد با الحمد لله ...سپاس مخصوص خداست! وقتی نماز بخونیم در یک شبانه روز ده بار سوره ی حمد رو تلاوت خواهیم کرد ! ده بار بواسطه ی خوندن نماز و سوره ی حمد از خدا تشکر خواهیم کرد! بنظر شما ده بار تشکر کردن ، در مقابل این همه نعمت بی حساب زیاده ؟

وقتی از خدا تشکر کنیم، وقتی سپاسگذار خدا باشیم ، تربیت پیدا میکنیم...از تمام کسانی که بهمون لطف کردن و بهمون محبت کردن سپاسگذار خواهیم شد...خصوصا از پدر و مادر هامون ...

نماز فرهنگ ما و تربیت ما رو اصلاح میکنه و ما رو انسان های قدر شناسی بار خواهد آورد.